Hoog in Google ranken
Om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, zijn er 2 methodes welke u bij voorkeur beide toepast. Deze 2 zijn SEO (gratis) en SEA (betalend) en zullen op deze pagina besproken worden.
Allereerst is het belangrijk om te bepalen op welke zoektermen u gevonden wil worden. Dit zullen waarschijnlijk uw belangrijkste producten of diensten zijn. Voor Pigatrix zijn dit bijvoorbeeld "responsive webdesign" en "webhosting".
Ook dient u te beseffen dat het veel tijd kost om in (hoog) in Google te verschijnen. Denk hierbij aan enkele weken tot meestal zelfs enkele maanden. Wanneer uw gekozen zoektermen niet veel voorkomen omdat u bijvoorbeeld in een zeer specifieke niche handelt, zal dit proces vele malen sneller gaan dan wanneer u veel concurrentie heeft op die zoektermen.
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Zoals de naam het al verklapt, is dit het optimaliseren van een website voor zoekmachines waaronder dus Google. Dit houdt voornamelijk in dat u uw zoektermen op zo veel mogelijk manieren in de kijker gaat zetten. Dit kan onder andere door ze in de volgende elementen te gebruiken:
- URL's
- Paginatitels
- Paginabeschrijvingen
- Koppen
- Afbeelding omschrijvingen
- Lijsten
- ...
Bovenstaande voorbeelden zijn dus eerder pagina gebonden waardoor u per pagina andere zoektermen centraal kunt zetten. Daarnaast zijn er ook enkele algemene zaken voor de volledige website die bijdragen aan de SEO zoals:
- Snelle laadtijd
- Responsive/mobielvriendelijk design
- SSL certificaat (HTTPS verbinding)
- Blog
- Sociale media accounts
- XML sitemap
- robots.txt bestand
- Anciënniteit van de domeinnaam
- Links vanop andere website naar uw website
Het is geen noodzaak om aan alles te voldoen maar hoe meer, des te beter. Enkele gratis tools om te testen hoe uw website het doet op vlak van SEO zijn Woorank en SEOptimer.
SEA
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, het adverteren in zoekmachines. Deze methode is in tegenstelling tot SEO niet gratis. Toch is het lang niet even duur als adverteren in klassieke media. U kiest namelijk volledig zelf welk budget u per dag wil besteden en voor hoe lang. Een ander voordeel is dat het lang niet zo technisch is als SEO en u het dus perfect zelf kunt doen indien u geen computerheld bent.
De vuistregel bij SEA is om zo specifiek mogelijk te zijn. Dit zowel met zoektermen als uw doelgroep. Hoe specifieker u bent, hoe minder concurrentie u heeft en hoe effectiever uw campagne zal zijn. Met een klein budget kunt u best zo lokaal mogelijk adverteren op een korte tijd. Wanneer u met hetzelfde budget over een langere periode adverteert, zullen minder mensen uw advertenties te zien krijgen in hun zoekresultaten.
Om in (de zoekresultaten van) Google te adverteren, maakt u gebruik van Google AdWords. De beste en bovendien budgetvriendelijke manier naar de mening van Pigatrix, is om te beginnen met een campagne die een maand duurt en een budget van € 10 per dag gebruikt. Op die manier heeft u recht op gratis bijstand van Google zelf. Zij kunnen u telefonisch advies geven of zelfs de campagne voor u beheren zodat u zelf bijna niets meer hoeft te doen. En wie weet er nu meer over adverteren in Google dan Google zelf?
Verder kan het ook interessant zijn om op Facebook te adverteren. Dat is nog simpelder dan Google AdWords en kan ook vanaf een zeer laag, zelf te kiezen budget.